Arbeitsgruppe Web Science

Begutachtete Beiträge in Konferenz- und Sammelbänden

  1.  Mahrt, M., Weller, K., & Peters, I. (2014). Twitter in Scholarly Communication. In K. Weller, A. Bruns, J. Burgess, M. Mahrt, & C. Puschmann (Hrsg.). Twitter and Society (S. 399-410). New York, NY: Peter Lang. 
  2. Peters, I., Jobmann, A., Eppelin, A., Hoffmann, C. P., Künne, S., &Wollnik-Korn, G. (2014). Altmetrics for large, multidisciplinary research groups: A case study of the Leibniz Association. In Proceedings of the Libraries in the digital age conference, Zadra, Croatia. http://ozk.unizd.hr/proceedings/index.php/lida/article/view/162/138 
  3. Förster, T., Lamertz, L., Mainka, A., & Peters, I. (2014). The Tweet and the City: Comparing Twitter Activities in Informational World Cities. In M. Ockenfeld (Hrsg.), Informationsqualität und Wissengenerierung. Proceedings der 3. DGI-Konferenz, Frankfurt a.M., Germany (S.101-118). Nürnberg: Digital Print Group. 
  4. Mainka, A., Hartmann, S., Stock, W.G., & Peters, I. (2014). Government and Social Media: A Case Study of 31 Informational World Cities. In Proceedings of the 47th Hawaii Conference on System Sciences, Waikoloa, Hawaii (S. 1715-1724). 
  5. Peters, I. (2013). Benutzerzentrierte Erschließungsverfahren. In R. Kuhlen, W. Semar, & D. Strauch (Hrsg.), Grundlagen der praktischen Information und Dokumentation (6. Aufl.) (S. 229-237). Berlin, Boston: Walter de Gruyter. 
  6. Morschheuser, B. S., Rivera-Pelayo, V., Mazarakis, A., & Zacharias, V. (2013). Gamifying Quantified Self Approaches for Learning: An Experiment with the Live Interest Meter. In Buchem, I., Attwell, G., & Tur, G. (Hrsg.), The PLE Conference 2013 – 4th International Conference on Personal Learning Environments, Berlin, Germany and Melbourne, Australia, July 10-12, 2013 (S. 68–80). 
  7. Blau, B. S., Hildenbrand, T., Knapper, R., Mazarakis, A., Xu, Y., & Fassunge, M. G. (2013). Steering Through Incentives in Large-Scale Lean Software Development. In Maciaszek, L. A., & Zhang, K. (Hrsg.), Evaluation of Novel Approaches to Software Engineering - 6th International Conference, ENASE 2011, Beijing, China, June 8-11, 2011. Revised Selected Papers. Vol. 275, Communications in Computer and Information Science. (S. 32-48). Berlin: Springer. 
  8. Haustein, S., Peters, I.,Bar-Ilan, J., Priem,J., Shema, H., & Terliesner, J. (2013). Coverage and Adoption of Altmetrics Sources in the Bibliometric Community. In Proceedings of the 14th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference, Vienna, Austria (S. 468-483). 
  9. Bowman, T.D., Peters, I., Haustein, S., & Holmberg, K. (2013). #twinkletweet: The use of hashtags by astrophysicists on Twitter. In SIGMetrics Workshop at ASIS&T Annual Meeting, Montréal, Canada. 
  10. Peters, I., Hartmann, S., & Mainka, A. (2013). Social Media Use and Outreach of Selected Public Libraries in Informational World Cities. In I. Huvila (Hrsg.), Proceedings of the Second Association for Information Science and Technology ASIS&T European Workshop, Åbo/Turku, Finland (S. 79-93). Skrifter utgivna av Informationsvetenskap vid Åbo Akademi Vol. 2. Åbo: Åbo Akademi University. 
  11. Hartmann, S., Mainka, A., & Peters, I. (2013). Government Activities in Social Media. An Empirical Investigation of eGovernments in Informational World Cities. In Proceedings of CeDEM the International Conference for E-Democracy and Open Government , Krems, Austria (S. 173-186). 
  12. Weller, K., & Peters, I. (2012). Citations in Web 2.0. In A. Tokar, M. Beurskens, S. Keuneke, M. Mahrt, I. Peters, C. Puschmann, et al. (Hrsg.), Science and the Internet (S. 211-224). Düsseldorf, Germany: Düsseldorf University Press. 
  13. Braun, S., & Mazarakis, A. (2012) Semantic People Tagging @Work. In Cunningham, P., & Cunningham, M. (Hrsg.), eChallenges e-2012 Conference Proceedings (S. 1-9). 
  14. Kaschig, A., Maier, R., Sandow, A., Brown, A., Ley, T., Magenheim, J., Mazarakis, A., & Seitlinger, P. (2012). Technological and Organizational Arrangements Sparking Effects on Individual, Community and Organizational Learning. In Ravenscroft, A., Lindstaedt, S., Kloos, C. D., Hernández-Leo, D. (Hrsg.), 21st Century Learning for 21st Century Skills - Proceedings of 7th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2012 (S. 180–193). Heidelberg: Springer. 
  15. Mazarakis, A. (2012). Social Ranking as a Feedback Mechanism to Raise Contributions in Course Wikis. In Ockenfeld, M., Peters, I., & Weller, K. (Hrsg.), Social Media und Web Science. (2. DGI-Konferenz, Düsseldorf, Germany) Tagungen der Deutschen Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis (DGI-Tagungen (S. 213–226). Frankfurt am Main: Deutsche Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis. 
  16. Peters, I., Beutelspacher, L., Maghferat, P., & Terliesner, J. (2012). Scientific Bloggers under the Altmetric Microscope. In Proceedings of the Annual Meeting of the American Society for Information Science and Technology, Baltimore, October 28-30, 2012. 
  17. Bar-Ilan, J., Haustein, S., Peters, I., Priem, J., Shema, H., & Terliesner, J. (2012). Beyond citations: Scholars' visibility on the social Web. Accepted to 17th International Conference on Science and Technology Indicators, Montreal, Canada, 5-8 Sept. 2012. Fulltext at http://arxiv.org/abs/1205.5611
  18. Martin, J., Conte, T., & Mazarakis, A. (2012). Process Redesign for Liquidity Planning in Practice: An Empirical Assessment. In Ralyté, J., Franch, X., Brinkkemper, S., & Wrycza, S. (Hrsg.), Proceedings of the 24th International Conference on Advanced Information Systems Engineering (CAiSE 2012) (S. 581–596). Berlin: Springer. 
  19. Mazarakis, A. (2012). Barrieren bei der organisationalen Nutzung von Wissensmanagement- und Web 2.0-Tools. In Beyreuther, T., Duske, K., Eismann, C., Hornung, S., & Kleemann, F. (Hrsg.), consumers@work - Zum neuen Verhältnis von Unternehmen und Usern im Web 2.0 (S. 64–75). Frankfurt am Main: Campus. 
  20. Teschner, F., Mazarakis, A., Riordan, R., & Weinhardt, C. (2011). Participation, Feedback & Incentives in a Competitive Forecasting Community, Proceedings of the International Conference on Information Systems (ICIS) (S. 1-14), Paper 16. 
  21. Peters, I. (2011). Folksonomies, Social Tagging and Information Retrieval. In A. Foster & P. Rafferty (Hrsg.), Innovations in IR. Perspectives for Theory and Practice (S. 85-116). London: Facet Publishing. 
  22. Peters, I. (2011). Power Tags as Tools for Social Knowledge Organization Systems. In W. Gaul, A. Geyer-Schulz, L. Schmidt-Thieme, & J. Kunze (Hrsg.), Challenges at the Interface of Data Analysis, Computer Science, and Optimization. Proceedings of 34th Annual Conference of the Gesellschaft für Klassifikation, Karlsruhe, Germany (S. 281-290). Berlin, Heidelberg: Springer. 
  23. Heck, T., Peters, I., & Stock, W.G. (2011). Testing Collaborative Filtering Against Co-citation Analysis and Bibliographic Coupling for Academic Author Recommendation. In Proceedings of the ACM RecSys. 3rd Workshop on Recommender Systems and the Social Web, Chicago, Illinois, USA. 
  24. Mazarakis, A., & van Dinther, C. (2011).Feedback Mechanisms and their Impact on Motivation to Contribute to Wikis in Higher Education. In Forte, A., & Ortega, F. (Hrsg.), Proceedings of the 7th International Symposium on Wikis and Open Collaboration (WikiSym '11) (S. 215–216). New York, NY, USA: ACM. 
  25. Mazarakis, A., Kunzmann, C., Schmidt, A., & Braun, S. (2011). Culture-Awareness for Supporting Knowledge Maturing in Organizations. In Eibl, M., & Ritter, M. (Hrsg.), Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011 (S. 99–106). Chemnitz: Universitätsverlag. 
  26. Mazarakis, A., Braun, S., Kunzmann, C., Schmidt, A., Stocker, A., Richter, A., & Koch, M. (2011). Motivation und kulturelle Barrieren bei der Wissensteilung im Enterprise 2.0. In Eibl, M., & Ritter, M. (Hrsg.), Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2011 (S. 81–85). Chemnitz: Universitätsverlag. 
  27. Peters, I. (2011). Folksonomies: Ein alternativer Ansatz für die Websuche. In D. Lewandowski (Hrsg.), Handbuch Internet-Suchmaschinen 2. Neue Entwicklungen in der Websuche (S. 29-53). Heidelberg: AKA. 
  28. Mazarakis, A., & van Dinther, C. (2011). Motivationssteigerung in Wikis durch systemneutrales Feedback. In Eibl, M. (Hrsg.), Mensch & Computer 2011 (S. 221–230). München: Oldenbourg. 
  29. Mazarakis, A., & van Dinther, C. (2011). Motivation durch Feedbackmechanismen in Vorlesungswikis - Welche versprechen mehr Wirkung? In Rohland, H., Kienle, A., & Friedrich, S. (Hrsg.), DeLFI 2011 - Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik (S. 255–266). Bonn: Gesellschaft für Informatik. 
  30. Kunzmann, C., Mazarakis, A., & Schmidt, A. (2011). MSKWM2011 – Motivationale, soziale und kulturelle Aspekte im Wissensmanagement. In Maier, R. (Hrsg.), 6th Conference on Professional Knowledge Management. Bonn: Gesellschaft für Informatik. 
  31. Peters, I., Kipp, M.E.I., Heck, T., Gwizdka, J., Lu, K., Neal, D.R., & Spiteri, L. (2011). Social Tagging & Folksonomies: Indexing, Retrieving...and Beyond? In Proceedings of the 74th Annual Meeting of the American Society for Information Science and Technology, New Orleans, Louisiana, USA. 
  32. Haustein, S., Peters, I., & Terliesner, J. (2011). Evaluation of Reader Perception by Using Tags from Social Bookmarking Systems. In E. Noyons, P. Ngulube, & J. Leta (Hrsg.), 13th International Conference of the International Society for Scientometrics & Informetrics, Durban, South Africa (S. 999-1001). Durban: ISSI, Leiden University and University of Zululand. 
  33. Peters, I., Schumann, L., Terliesner, J., & Stock, W.G. (2011). Retrieval Effectiveness of Tagging Systems. In Proceedings of the 74th Annual Meeting of the American Society for Information Science and Technology, New Orleans, Louisiana, USA. 
  34. Terliesner, J., & Peters, I. (2011). Der T-Index als Stabilitätsindikator für dokument-spezifische Tag-Verteilungen. In J. Griesbaum, T. Mandl, & C. Womser-Hacker (Hrsg.), Information und Wissen: global, sozial und frei? Proceedings des 12. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft, Hildesheim, Germany (S. 123-133). Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch. 
  35. Peters, I., Haustein, S., & Terliesner, J. (2011). Crowdsourcing Article Evaluation. In Proceedings of the 3rd ACM International Conference on Web Science, Koblenz, Germany. 
  36. Gust von Loh, S., & Peters, I. (2011). Erfolgsfaktoren bei der Einführung von Social Software in Unternehmen. In R. Maier (Hrsg.), Proceedings of the 6th Conference on Professional Knowledge Management (Lecture Notes in Informatics 182), Innsbruck, Österreich (S. 77-87). Bonn: Köllen Druck + Verlag. 
  37. Stock, W. G., Peters, I., & Weller, K. (2010). Social Semantic Corporate Digital Libraries: Joining Knowledge Representation and Knowledge Management. In A. Woodsworth (Hrsg.), Advances in Librarianship, Vol. 32 (S.137-158). Bingley: Emerald Group Publishing Limited. 
  38. Heck, T., & Peters, I. (2010). Implizite Digitale Soziale Netze als Basis für Expertenempfehlungssysteme. In K.P. Fähnrich & B. Franczyk (Hrsg.), Service Science – Neue Perspektiven für die Informatik. Proceedings of Informatik 2010, (LNI P-175) Leipzig, Germany (S. 613-618). Bonn: Köllen Druck+Verlag GmbH. 
  39. Kaschig, A., Maier, R., Sandow, A., Lazoi, M., Barnes, S., Bimrose, J., Bradley, C., Brown, A., Kunzmann, C., Mazarakis, A., & Schmidt, A. (2010). Knowledge Maturing Activities and Practices Fostering Organisational Learning: Results of an Empirical Study. In Wolpers, M., Kirschner, P. A., Scheffel, M., Lindstaedt, S., & Dimitrova, V. (Hrsg.), Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice 5th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2010) (S. 151–166). Heidelberg: Springer. 
  40. Seifert, S., Krämer, J., & Mazarakis, A. (2010). Anreize zur Nutzung von Wikis in der Hochschullehre - Ergebnisse eines Pilotprojekts. In Ziegler, J., & Schmidt, A. (Hrsg.), Mensch & Computer 2010 (S. 179–188). München: Oldenbourg. 
  41. Mazarakis, A., & Krämer, J. (2010). Feedbackmechanismen zur Steigerung der Beteiligung im Web 2.0 – Ergebnisse einer Feldstudie zu Vorlesungswikis. In Schroeder, U. (Hrsg.), Interaktive Kulturen - Workshop-Band. Proceedings der Workshops der DeLFI 2010 - Die 8. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e. V. (S. 187–192). Berlin: Logos. 
  42. Peters, I., Stock, W. G., & Weller, K. (2010). Joining Knowledge Representation and Knowledge Management in Digital Libraries. In D. C. Kar et al. (Hrsg.), Proceedings of the International Conference on Digital Libraries (ICDL 2010), Delhi, India (S. 659-675). New Delhi: TERI Press. 
  43. Weller, K., Peters, I., & Stock, W. G. (2010). Folksonomy: The Collaborative Knowledge Organization System. In T. Dumova & R. Fiordo (Hrsg.), Handbook of Research on Social Interaction Technologies and Collaboration Software: Concepts and Trends (S. 132-146).Hershey, PA: IGI Publishing. 
  44. Dittmann, C., Dittmann, M., Peters, I., & Weller, K. (2009). Persönliches Tag Gardening mit tagCare. In M. Ockenfeld (Hrsg.), Generation international - die Zukunft von Information, Wissenschaft und Profession. Proceedings der 31. Online-Tagung der DGI, Frankfurt a.M., Germany (S. 117-128). Frankfurt am Main: DGI. 
  45. Mazarakis, A. (2009). Revisions of the Split-Attention Effect. In Cress, U., Dimitrova, V., & Specht, M. (Hrsg.), Learning in the Synergy of Multiple Disciplines - 4th European Conference on Technology Enhanced Learning EC TEL 2009 (S. 615–620). 
  46. Mazarakis, A. (2009). Cognitive Psychological Expansions Of The Split-Attention Effect. In Poulymenakou, A., Pouloudi, N., & Pramatari, K. (Hrsg.), 4th Mediterranean Conference On Information Systems MCIS 2009 (S. 12–20). 
  47. Mazarakis, A. (2009). Kann zu viel Nähe schaden? - Revisionen zum split-attention effect. In Wandke, H., Kain, S., & Struve, D. (Hrsg.), Mensch & Computer 2009 (S. 403–412). München: Oldenbourg. 
  48. Peters, I., Gust von Loh, S., & Weller, K. (2009). Multimediale und kollaborative Lehr- und Lernumgebungen in der akademischen Ausbildung. In R. Kuhlen (Hrsg.), Information: Droge, Ware oder Commons? Wertschöpfungs- und Transformationsprozesse auf den Informationsmärkten. Proceedings des 11. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft, Konstanz, Germany (S. 363-377). Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch. 
  49. Czardybon, A., Grün, P., Gust-von Loh S., & Peters I. (2008). Gemeinschaftliches Selbstmarketing und Wissensmanagement in einem akademischen Rahmen. In M. Ockenfeld (Hrsg.), Verfügbarkeit von Informationen. Proceedings der 30. Online-Tagung der DGI, Frankfurt a.M., Germany (S. 27–42). Frankfurt am Main: DGI. 
  50. Golov, E., Weller, K., & Peters, I. (2008). TagCare: A Personal Portable Tag Repository. In Proceedings of the Poster and Demonstration Session at the 7th International Semantic Web Conference, Karlsruhe, Germany. 
  51. Weller, K., & Peters, I. (2008). Seeding, Weeding, Fertilizing: Different Knowledge Gardening Activites for Folksonomy Maintenance and Enrichment. In S. Auer, S. Schaffert & T. Pellegrini (Hrsg.), Proceedings of I-Semantics, International Conference on Semantic Systems, Graz, Austria (S. 110–117). Graz: JUCS. 
  52. Peters, I., & Stock, W. (2007). Folksonomies and Information Retrieval. In A. Grove (Hrsg.), Joining Research and Practice: Social Computing and Information Science. Proceedings of the 70th ASIS&T Annual Meeting, Milwaukee, Wisconsin, USA (S. 1510–1542) (CD-ROM). 
  53. Weller, K., & Peters, I. (2007). Reconsidering Relationships for Knowledge Representation. In K. Tochtermann & H. Maurer (Hrsg.), Proceedings of I-KNOW, 7th International Conference on Knowledge Management, Graz, Austria (S. 493–496). Graz: JUCS. 
  54. Peters, I. (2006). Against folksonomies: indexing blogs and podcasts for corporate knowledge management. In H. Jezzard (Hrsg.), Preparing for Information 2.0. Proceedings of Online Information Conference, London, Great Britain (S. 93–97). London: Learned Information Europe Ltd. 
  55. Peters, I. (2006). Inhaltserschließung von Blogs und Podcasts im betrieblichen Wissensmanagement. In M. Ockenfeld (Hrsg.), Content. Proceedings der 28. Online Tagung der DGI, Frankfurt a.M., Germany (S. 143–151). Frankfurt am Main: DGI.